İletişim mesleklerinin birden fazla yeni alanlar. Dijital içerik üretimine odaklanan irtibat meslekleri ön plana çıkıyor, daha tanınan hale geliyor. Üsküdar Üniversitesi İrtibat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Süleyman İrvan, Türkiye’deki irtibat eğitiminin tezli bir noktaya geldiğini belirterek “Çağın gerekliği olarak yeni irtibat meslekleri ortaya çıkıyor, birçok insan bu mesleklerden hayatını kazanmaya başladı. Örneğin Türkçede etkileyici, deneyimleyici üzere karşılıkları bulunan influencerlık ve youtuberlık epey tanınan meslekler. Hatta birtakım toplumsal medya uzmanları kendilerini dijital içerik üreticisi olarak tanımlıyor. Demek ki artık bu türlü bir yeni irtibat mesleğimiz var.“ dedi. Ayrıca nasıl ki bilgisayarlarımızı, cep telefonlarımızı daima güncelliyor ve yeni aplikasyonları, uygulamaları öğreniyorsak, bağlantı alanında meslek yapmak isteyen adayların da tıpkı formda kendilerini güncellemeleri gerektiğini söz etti. İrvan, sağlam bir bina nasıl sağlam kolonlar üstünde yükselirse, sağlam bir bağlantı eğitiminin de yeterli tasarlanmış teorik derslerle mümkün olacağına dikkat çekti.
Türkiye’de irtibat eğitimi birinci olarak gazetecilik eğitimiyle başladı. 1982’de farklı isimlerle gazetecilik, halkla bağlar ve radyo-televizyon alanlarında eğitim veren yüksekokullar, basın yayın yüksek okulu haline getirildi. Başlangıçta yalnızca devlet üniversitelerinde bulunan bağlantı fakülteleri, 1990’lı yıllarda kurulmaya başlayan vakıf üniversitelerinde de açılmaya başladı. Bugün Türkiye’de 40’ı devlet üniversitelerinde, 21’i vakıf üniversitelerinde olmak üzere 61 irtibat fakültesi var. Ayrıyeten, ÖSYM üzerinden öğrenci kabul eden KKTC üniversitelerinde 5, Makedonya’da 1 ve Kırgızistan’da 1 olmak üzere 7 bağlantı fakültesiyle birlikte toplam sayı 68’e ulaşmış durumda. Bu sayının bağlantı eğitiminin giderek yaygınlaştığını gösterdiğini söz eden Prof. Dr. Süleyman İrvan, meslek alanı hakkında bilgiler verdi.
Dijital içerik üretimine odaklanan bağlantı meslekleri ön plana çıkıyor
İletişim mesleklerinin yeni meslekler olduğunu söyleyen İrvan “Gazetecilik üzere kimileri ise en az 400 yıllık bir tarihe sahip. Yeniden de bu mesleklerin hiçbirinin ömrünü tamamladığı söylenemez. Gazetecilik üzere meslekler giderek dijitalleşiyor ve kendilerine yeni mecralar buluyor. Her mesleğin dijitalleştiği bir süreçte en çok da dijital içerik üretimine odaklanan bağlantı meslekleri ön plana çıkıyor, daha tanınan hale geliyor. Dahası, daha evvel hiç düşünmediğimiz yeni bağlantı meslekleri ortaya çıkıyor, birçok insan bu mesleklerden hayatını kazanıyor. Örneğin Türkçede etkileyici, deneyimleyici üzere karşılıkları bulunan influencerlık hayli tanınan bir meslek. Youtuberlık da o denli. Hatta birtakım toplumsal medya uzmanları kendilerini dijital içerik üreticisi olarak tanımlıyor. Demek ki artık bu türlü bir yeni irtibat mesleğimiz var. ”dedi.
İletişimde dijitalleşme olmazsa olmaz
Dijitalleşme sürecine en süratli ve kolay ahenk sağlayan meslekler aslında bağlantı meslekleri olduğunu belirten İrvan “Bizim alanda dijitalleşme adeta olmazsa olmaz olarak kabul ediliyor. Bunun olumlu yansımalarını elbette görüyoruz. Örneğin artık haberleri dijital ortamlarda yazıyor, paylaşıyor ve tüketiyoruz. Dijitalleşme televizyon, sinema, reklamcılık ve hatta halkla münasebetler kesimini de değiştirdi.” tabirlerini kullanarak alandaki süratli gelişmelere ayak uydurabilmenin tek yolunun daima güncellenmek olduğunu söyledi. ”Nasıl ki bilgisayarlarımızı, cep telefonlarımızı daima güncelliyor ve yeni aplikasyonları, uygulamaları öğreniyorsak, kendimizi de birebir biçimde daima güncellememiz gerekiyor. Yapay zekâ ile lakin bu halde rekabet edebilir, beklentilere uygun içerikler üretmeye devam edebiliriz.” dedi.
İletişimin hangi alanının size uygun olduğunu meslek testi ile belirleyebilirsiniz
İrvan her mesleğe mahsus kişilik özellikleri olduğunu söyleyerek “Örneğin gazetecilik mesleği araştırıcı, sorgulayıcı, kuşkucu kişilik özelliklerine sahip olmayı gerektirir. Meraklı olmayan, sorgulamayan kişilik özelliği gazetecilik için uygun değildir. Sanatsal tarafı kuvvetli, sanatçı kişiliğe sahip gençler çizgi sinema ve animasyona, görsel bağlantı dizaynına ve hatta reklamcılığa uygun şahıslardır. Beşerlerle irtibat kurmayı, onları ikna etmeyi seven bireyler halkla münasebetler, reklamcılık ve yeni medya alanları için daha uygundur. Konuşmayı seven bireyler radyocu, televizyoncu olabilir. Uygun öykü anlatmayı sevenler sinemacı olabilir. Gençler hangi mesleğin kendi kişilik özelliklerine daha uygun olduğunu görmek için epeyce kapsamlı, tam 90 soruluk kariyer testini doldurabilirler” tavsiyesinde bulundu.
Üsküdar Üniversitesi Bağlantı Fakültesinde 7 kısımda bağlantı eğitim verdiklerini söz eden Prof. Dr. İrvan bu kısımların; Çizgi Sinema ve Animasyon, Gazetecilik, Görsel İrtibat Tasarımı, Halkla Bağlantılar ve Tanıtım, Radyo-Televizyon ve Sinema, Reklamcılık ile Yeni Medya ve İrtibat olarak sıraladı. İrvan, hali hazırda Gazetecilik, Görsel İrtibat Tasarımı ve Reklamcılık kısımlarının İLAD tarafından akredite edilmiş durumda olduğunu da söyledi.
Teorik dersleri binanın kolonları olarak görüyoruz
Fakültede teori ile pratik ayrılmaz bir bütündür diyen İrvan, “Öğrencilerimize uzman akademisyenlerimiz aracılığıyla düzgün bir teorik eğitim vermeye çalışıyoruz. Zira teorik eğitimin bağlantı mesleklerinin temeli olduğunun farkındayız. Teorik dersleri binanın kolonları olarak görüyoruz. Sağlam bir bina nasıl sağlam kolonlar üstünde yükselirse sağlam bir bağlantı eğitimi de âlâ tasarlanmış teorik derslerle mümkündür. Birebir vakitte kaliteli bir pratik eğitim de verdiğimizi tez ediyoruz. Uygulama derslerimizin kıymetli bir kısmı bölüm profesyonelleri tarafından veriliyor. Böylelikle öğrencilerimiz bölümü daha yakından tanıma fırsatına sahip oluyor. Başka taraftan öğrencilerimiz Üsküdar Üniversitesi Radyo ve TV stüdyolarında, Haber Casuslarımız ile uygulama gazetemizde misyonlar alarak öğrendiklerini uygulama fırsatı buluyor, etkinliklerde bir fiil vazife alarak deneyimliyor.”
İyi bir bağlantıcı olmak yenisi takip etmekten geçer
Üsküdar Üniversitesi Bağlantı Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Süleyman İrvan bağlantı alanındaki mesleklerde çalışmak isteyenlere tavsiyelerde bulunarak kelamlarını tamamladı:
“İletişim Fakültesi mezunları haber sitelerinde, gazetelerde, televizyonlarda, halkla bağlantılar ünitelerinde, reklam ajanslarında, görsel bağlantı tasarımı gerektiren alanlarda iş bulabiliyorlar. Benim gençlere tavsiyem, bilhassa içerik üretmede kendilerine yardımcı olacak programların lisanını ve mantığını kavramalarıdır. Örneğin bisiklete binmeyi bilen kişi çarçabuk scooter’a da, motosiklete de binebilir. Indesign programını bilen dizayncı farklı tasarım programlarını da çarçabuk kavrayabilir. Olağan elbette âlâ bir bağlantıcı olmanın yolları, çok okumaktan, çok yazmaktan, aktüeli takip etmekten geçer.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
MAGAZİN
23 Kasım 2024SPOR
23 Kasım 2024SAĞLIK
23 Kasım 2024SAĞLIK
23 Kasım 2024EĞİTİM
23 Kasım 2024TEKNOLOJİ
23 Kasım 2024EKONOMİ
23 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.