DOLAR 34,5467 0.18%
EURO 36,0147 -0.62%
ALTIN 3.005,411,48
BITCOIN 34108460.62115%
İstanbul

YOĞUN KAR YAĞIŞLI

06:24

SABAHA KALAN SÜRE

Vodofone’dan 2030 İçin Dijitalleşme Vizyonu

Vodofone’dan 2030 İçin Dijitalleşme Vizyonu

ABONE OL
16 Ağustos 2023 23:12
Vodofone’dan 2030 İçin Dijitalleşme Vizyonu
0

BEĞENDİM

ABONE OL

Vodafone, Cumhuriyetimizin 100. yılında Türkiye’nin dijitalleşme performansını inceleyen ve kamu siyaseti için değerli datalar sağlayan yeni bir araştırmaya imza attı. “Dijital Türkiye 2030 Raporu”na nazaran;

  • Dijital Toplum endeksinde AB düzeyine ulaşılması için dijital marifete sahip nüfus oranının  %80’e yükselmesi gerekiyor.
  • Şirketlerin dijitalleşme endeksinin 1 puan artması GSYİH’de 26 milyar dolarlık artış sağlayacak.
  • Ülkemizde fiber uzunluğu 2 milyon km’ye çıkmalı. Bu sayede Türkiye GSYİH’sine her yıl 19 milyar dolarlık katkı sağlanabilecek.

Vodafone, Türkiye’nin dijitalleşme seyahatini mercek altına alan yeni bir rapor yayınladı. Vodafone’un Siyaset Tahlil Laboratuvarı (PAL) işbirliğiyle hazırladığı “Dijital Türkiye 2030 Raporu”nda Türkiye’nin dijital dönüşümdeki durumu, potansiyel gelişim alanları ve mümkün ekonomik tesirler gelişmiş ülkelerle mukayeseli bir perspektifle bedellendiriliyor. Türkiye’nin dijital yüzyılına ışık tutması hedeflenen raporda, ülkenin dijital dönüşüm süreci ve bu sürecin hızlandırılması için önerilen siyaset adımları Dijital Toplum, Dijital Şirket, Dijital Devlet ve Dijital Altyapı başlıkları altında inceleniyor. 

Vodafone’un yayınladığı “Dijital Türkiye 2030 Raporu”, düzenlenen basın toplantısında tanıtıldı. Toplantıda konuşan Vodafone Türkiye CEO’su Engin Aksoy, dijitalleşmenin ekonomik ve toplumsal gelişimin temeli olduğunu hatırlatarak şunları söyledi:

“Vodafone olarak bir yandan Türkiye’nin dijitalleşmesi için çalışırken, bir yandan da bu alanda gelişim fırsatlarını inceleyen, kamu siyaseti için kıymetli datalar sağlayan tahlillerin üretilmesine liderlik ediyoruz. ‘Dijital Türkiye 2030 Raporu’nda ülkemizin dijital dönüşüm sürecinin en değerli üç ögesi olan toplum, şirketler ve devleti mercek altına aldık. Bu ögelerin olmazsa olmaz bileşeni ve önkoşulu durumundaki altyapıyı da dördüncü eksen olarak inceledik. 2030 yılı, sürdürülebilir kalkınma gayeleriyle temsil edilen global kalkınma işbirliğinin maksat tarihi. AB başta olmak üzere birden fazla gelişmiş ülkenin dijital stratejilerinin maksat yılı da 2030.”

“Dijital maharete sahip nüfus oranını %80’e yükseltmeliyiz”

“Dijital hünerler vatandaşların günlük aktivitelerini kolaylaştırırken akademik imkanları güzelleştirmede, kamu hizmetlerine ve iş imkanlarına erişmede de kıymetli rol oynuyor. Türkiye’de bireylerin %30’u en az temel seviyede dijital maharete sahipken, AB’de bu oran %54. AB’nin resmi amacı 2030’da bunu %80’e çıkarmak. AB’nin bu maksadına erişebilmemiz için 30 milyon kişinin temel dijital hünerleri edinmesini sağlayacak bir atağa muhtaçlığımız var. En az temel düzeyde dijital maharete sahip nüfus oranını evvel %60, sonra %80’e yükseltmeyi hedeflemeliyiz. Lakin bu sayede internet üzerinden bilgiye ulaşma, e-ticaret, internet bankacılığı, iş imkanları yaratılması üzere alanlarda gelişme kaydedebilir ve iktisada olumlu katkı sağlayabiliriz. Bunun için dijital marifet kazanımına yönelik eğitim siyasetleri ile akıllı telefon, tablet ve bilgisayar üzere aygıtlara erişimin kolaylaştırılması alanlarında atılacak adımlar kritik ehemmiyette. Bu noktada bilhassa aygıt taksit sınırlamalarının kaldırılmasının, aygıta erişimin önünü açacak bir adım olacağını düşünüyoruz.”

“Dijitalleşme endeksinin 1 puan artması GSYİH’de 26 milyar dolarlık artış sağlayacak”

Engin Aksoy, şöyle devam etti: “Türkiye’de internet kullanan firma oranı AB ortalamasını yakalamış olsa da firmaların lakin %60’ı süratli internete erişebiliyor. Tahliller, tüm firmaların süratli internete eriştiği durumda GSYİH’de ek %0,5 artış olabileceğini, öteki bir deyişle 4,2 milyar dolarlık ek gelir tesiri sağlanacağını gösteriyor. Raporda, şirketlerin temel dijitalleşme göstergelerindeki performansını kıymetlendirmek ve burada sağlanacak gelişimin ekonomik tesirini ölçmek üzere bir dijitalleşme endeksi oluşturduk. Bu endekse nazaran ülkemizdeki KOBİ’lerin %15’i orta düzeyde dijital iken, yalnızca %4’ü yüksek düzeyde dijital. Büyük şirketlerde ise bu oranlar sırasıyla %39 ve %25 seviyesinde. 10 üzerinden puanlanan dijitalleşme endeksindeki 1 puanlık artış şirketlerin verimliliğinde %6 oranında artış sağlıyor. Türkiye’deki tüm şirketlerin ortalama endeks skorunun 1 puan üst çıkması, ülke genelinde %3’lük ek GSYİH artışı, yani 26 milyar dolarlık bir artış sağlayabilecek.”

“Hızlı internet kullanan şirket oranı %100’e çıkarılmalı”

“Dijital sanayilerin iktisattaki hissesinin AB ortalamasına yakınsaması, öteki bir deyişle %5,5’e yükselmesi ve 30 mbps üzeri süratli internet kullanan şirket oranının %100’e çıkarılması hedeflenmeli. Tüm şirketlerin en az bir yeni dijital teknoloji eseri edinmesi yoluyla dijitalleşme düzeyi yükseltilmeli. Öbür yandan, şirketler dijitalleştikçe ve bulut bilişim üzere teknolojileri daha fazla kullandıkça bilgi merkezlerine olan gereksinim arttığından, bu alandaki yatırımlar da kıymet kazanıyor. Data siyasetlerinin memleketler arası normlara uyumlu olması ve teşviklerin cazibesinin artırılması öncelikli olmalı. Bilhassa mikro ve küçük işletmeler başta olmak üzere KOBİ’lerin dijital dönüşümünün desteklenmesi ve bilişim şirketlerinin gelişimine yönelik teşvik programlarının uygulanması gerekiyor.”

“Katma bedeli artıracak yerli üretime odaklanmak gerekiyor”

Engin Aksoy, Dijital Devlet konusuna da değinerek şöyle konuştu: “Ülkemizin e-devlet konusunda güçlü bir pozisyonda olması, 2030’a giden süreçte e-devletten Dijital Devlete geçişi mümkün kılıyor. Ulusal Dijital Devlet stratejisinin ve kamu bulut bilişim stratejisinin tamamlanarak uygulamaya geçirilmesi, açık kamu verisi kullanarak bedel yaratılmasına yönelik teşebbüslerin başlatılması, kamuda bulut bilişim sistemlerinin yaygınlaştırılması, bu süreci kolaylaştıracak adımlar olacak. Başka bir bahis ise kamunun dijitalleşmesinde gereksinim duyulan eser ve hizmetlerin geliştirilmesinde işletmeciler ve yerli teknoloji ekosisteminin işbirliğini geliştirecek teşebbüslerin hayata geçirilmesi. Katma bedeli artıracak yerli üretime odaklanarak ileriye dönük gereksinimleri vaktinde tespit eden, buna nazaran Ar-Ge, üretim ve pazarlama planlarını ortaya koyan bir platform oluşturmak gerekiyor. Günün şartlarına ve teknolojinin gelişimine nazaran donanımın yanı sıra yazılım eserlerini de kapsayan yerli eser tarifleri yapılmalı. Bu halde planlı bir yerli üretim siyaseti ile hem kamuda hem özel kesimde yerli üretimin ve kullanımının artması sağlanabilir.”

“Kaynakların yeni kuşak taşınabilir teknolojilere yönlendirilmesi yatırımlar için önemli”

“Eski kuşak taşınabilir teknolojilerin uygun bir plan dahilinde yeni teknolojiye dönüşümünün sağlanması ve kaynakların yeni jenerasyon taşınabilir teknolojilere yönlendirilmesi yatırımlar için değerli. 3G’nin yeni teknolojilere geçiş yapılarak güncellenmesi, gelişmiş ülkelerde yaygınlaşan bir yaklaşım. Avrupa’da pek çok hizmet sağlayıcı, eskiyen teknolojiler için yatırımları durdurup tahsis edilmiş spektrumu 4G ve 5G’de kullanmaya yahut bu doğrultuda planlama yapmaya başladı. Almanya, Çekya, İtalya ve birçok ülkede en az bir operatör geçiş planını açıkladı. Önümüzdeki periyotta mevcut 4.5G altyapısının daha aktif kullanılması için atılacak adımlar kısa vadede taşınabilir ilişki kalitesini artırabilir. Bunun yanı sıra frekans tahsisi başta olmak üzere spektrumun faal kullanımını amaçlayan düzenlemelerin yapılması hem taşınabilir şebekelerin performansını artıracak hem de yatırımların verimliliğini sağlayacak. Yeni kuşak teknolojilere geçişi de kapsayan spektrum kullanımı yol haritasının kamuoyu ile paylaşılması, 5G dahil kesimde uzun vadeli yatırımların planlanmasında kılavuz misyonu görebilir.”

“Türkiye’de fiber sınırı yaklaşık 2 milyon kilometreye çıkarılmalı”

Dijital Altyapı alanında atılması gereken adımları paylaşan ve Türkiye’de taşınabilir ve sabit genişbant internet yayılımının OECD ortalamasının gerisinde kaldığına işaret eden Aksoy, şunları söyledi:    

“Mobil genişbant abone oranında OECD ortalamasına erişmemiz için 2030’a kadar her yıl abone yoğunluğunun %10 büyümesi gerekiyor. Bu, yıllık %1’e varan GSYİH artışı, yani iktisada 7 milyar dolarlık katkı sağlayacak. Öbür yandan Türkiye’de 100 kişi başına fiber abone sayısının 6, OECD ortalamasının 12, en yüksek 10 OECD ülkesinde ise 28 olduğunu görüyoruz. Dijitalleşme konusunda örnek gelişim sergileyen ülkelerden Güney Kore’de kilometre yol başına düşen fiber sınır uzunluğu bizim 4 katımız. Birebir yoğunluğa ulaşmak için fiber çizgisinin yaklaşık 2 milyon kilometreye çıkması, bunun için de her yıl %17 artması gerekiyor. Bu sayede 2030’a kadar her yıl GSYİH’ye %2,2’lik, yani 19 milyar dolarlık katkı sağlanabilecek.”

“Yenilikçiliği ve verimliliği artıran bir düzenleyici çerçeve gerekiyor”

“Sektörümüz, dijitalleşmeyi sağlayan ve kolaylaştıran stratejik bir pozisyonda. Bu nedenle diyoruz ki, Türkiye 2030’a kadar fiberde OECD ortalamasını yakalamalı. Bu alanda başkan ülkelerle müsabakayı hedeflemeli ve yatırımları hızlandırmalıyız. Öteki yandan frekans tahsisleri yapılarak 3G yerine 4.5G önceliklendirilerek ve 5G yatırımları hayata geçirilerek, bilhassa sanayi bölgeleri üzere üretim verimliliğini de artıracak alanlarda yeni teknolojilere süratli geçişin desteklenmesi değerli. Altyapı yatırım ve amaçları konusunda ilerleyebilmek için düzenleyici çerçevenin yenilikçiliği ve verimliliği artıran, yatırım ve itimat ortamını güçlendiren nitelikte olması kıymetli. Dijital altyapılar üzere ağır yatırım gerektiren alanlarda düzenlemelerin maliyet boyutunu da göz önüne alarak yatırımların devamlılığını sağlamak kritik. Yeni teknolojileri, dijitalleşmeyi ve bu alanda yapılacak yatırımları kolaylaştırıcı ve düzenlemelerin oluşturacağı maliyeti de göz önüne alan bir bakış açısıyla ilerlememiz gerekiyor.”

 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.


HIZLI YORUM YAP
300x250r
300x250r

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.