Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması sonuçlarına nazaran; 2023 yılında meskenden İnternete erişim imkanı olan hanelerin oranı bir evvelki yıla nazaran 1,4 puan artarak %95,5 oldu.
İnternet kullanan bireylerin oranı %87,1 oldu
İnternet kullanım oranı, 16-74 yaş kümesindeki bireylerde 2022 yılında %85,0 iken 2023 yılında %87,1 oldu. Cinsiyet ayrımında 2023 yılında İnternet kullanım oranı; erkeklerde %90,9, bayanlarda %83,3 olarak gözlendi.
E-devlet hizmetlerini kullanan bireylerin oranı %73,9 olarak gerçekleşti
Son 12 ay içinde özel maksatla resmi makamların web sitelerini ve uygulamalarını kullanan ve İnternet üzerinden kamu hizmetlerinden yararlanan bireylerin oranı %73,9 oldu. E-devlet hizmetlerini kullanım emelleri ortasında, %69,6 ile resmi makamlar yahut kamu hizmetleri tarafından kendisi hakkında saklanan ferdî bilgilere erişme birinci sırayı aldı. Bunu, %51,3 ile kamu kurumlarından yahut kamu hizmetlerinden bir randevu alma yahut rezervasyon yaptırma ve %48,2 ile kamu kuruluşlarına ilişkin web sitelerinden bilgi edinme takip etti.
İnternet üzerinden mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı %49,5’e yükseldi
Son 12 ayda İnternet kullanan bireylerin İnternet üzerinden özel kullanım maksadıyla mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme (e-ticaret) oranı, 2022 yılında %46,2 iken 2023 yılında %49,5 oldu. Cinsiyete nazaran İnternet üzerinden mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme oranı erkeklerde %52,4 bayanlarda %46,6 oldu. Bu oran, en son mal yahut hizmet satın alma ya da sipariş verme vakitlerine nazaran incelendiğinde; bireylerin %38,0’ının son 3 ay içinde (2023 yılı birinci 3 ayı) mal yahut hizmet satın aldığı ya da sipariş verdiği görüldü.
E-ticaret yapan bireylerin %75,5’i giysi, ayakkabı ve aksesuar satın aldı
İnternet üzerinden 2023 yılının birinci 3 ayı içerisinde mal yahut hizmet satın alan ya da sipariş veren bireylerin %75,5’i giysi, ayakkabı ve aksesuar satın aldı. Bunu, %47,6 ile lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatlar, %37,1 ile besin eserleri, %32,2 ile kozmetik, hoşluk ve sıhhat eserleri ve %28,8 ile paklık eserleri, ferdî bakım gereçleri takip etti.
Bu bireyler cinsiyete nazaran incelendiğinde; erkeklerin %69,3’ü giysi, ayakkabı ve aksesuar, %48,9’u lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatları ve %37,2’si besin eserleri; bayanların %81,7’si giysi, ayakkabı ve aksesuar, %46,4’ü kozmetik, hoşluk ve sıhhat eserleri ve %46,4’ü lokantalardan, fast food zincirlerinden, catering şirketlerinden yapılan teslimatları satın aldı.
E-ticaret yapan bireylerin %30,7’si sinema yahut dizi izleme hizmeti satın aldı
İnternet üzerinden 2023 yılının birinci 3 ayı içerisinde mal yahut hizmet satın alan ya da sipariş veren bireyler satın aldığı yahut abone olduğu dijital içeriklere nazaran incelendiğinde, bu bireylerin %30,7’si sinema yahut dizi izleme hizmeti satın aldı. Bunu, %30,1 ile müzik dinleme yahut indirme hizmeti ve %17,7 ile yazılımları indirme (sürüm yükseltmeleri dahil) takip etti.
İnternet üzerinden 2023 yılının birinci 3 ayı içerisinde mal yahut hizmet satın alan ya da sipariş veren bireyler satın aldığı çevrimiçi hizmetlere nazaran incelendiğinde ise, bu bireylerin %25,0’ı web sitesi yahut uygulama üzerinden ulaşım hizmeti (otobüs, tren, uçak ve gemi bileti) satın aldı. Bunu %15,2 ile İnternet yahut taşınabilir telefon ilişki aboneliği ve %13,5 ile kültürel etkinliklere (sinema, tiyatro, konser, fuar vb.) bilet alımı izledi.
E-ticaret süreçlerinde sorun yaşayan bireylerin oranı %27,1 oldu
Son 3 ay içinde web sitesi yahut taşınabilir uygulama üzerinden yaptığı satın alma sürecinde bir problemle karşılaşan bireylerin oranı 2023 yılında %27,1 oldu. En fazla karşılaşılan meseleler sırasıyla %13,6 ile teslimatın belirtilenden daha yavaş olması ve %11,1 ile yanlış yahut hasarlı mal/hizmet teslimi oldu.
İnternet üzerinden öğrenme faaliyeti gerçekleştiren bireylerin oranı %18,7 oldu
İnternet üzerinden son 3 ay içinde eğitim, mesleksel yahut özel emeller için öğrenme faaliyeti gerçekleştiren bireylerin oranı, 2023 yılında bir evvelki yıla nazaran 2,8 puan artarak %18,7 oldu. Bu oranın erkekler için %18,1, bayanlar için %19,4 olduğu görüldü.
Bireylerin %84,9’u WhatsApp kullandı
Bireylerin en fazla kullandıkları toplumsal medya ve iletileşme uygulamaları %84,9 ile WhatsApp, %69,0 ile YouTube ve %61,4 ile Instagram oldu. En fazla kullanılan toplumsal medya ve iletileşme uygulamaları cinsiyete nazaran incelendiğinde; erkeklerin en fazla %88,7 ile WhatsApp, %72,6 ile YouTube ve %63,5 ile Instagram uygulamalarını, bayanların %81,1 ile WhatsApp, %65,4 ile YouTube ve %59,3 ile Instagram uygulamalarını kullandığı gözlendi.
Bireyler şahsî datalara erişimi yönetmek gayesiyle çeşitli usuller kullandı
Son 3 ayda İnternet kullanan bireylerin şahsî datalara erişimi yönetmek gayesiyle en fazla kullandıkları formül %41,8 ile web sitelerinin şahsî bilgilerin güvenliğini sağlama konusunda sahip olduğu özellikleri denetim etme oldu. Bunu %36,2 ile ferdî bilgileri reklam hedefli olarak paylaşımına müsaade vermeme ve %31,1 ile ferdî bilgileri vermeden evvel web sitesinin yahut uygulamaların kapalılık siyasetini okuma takip etti.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
MAGAZİN
23 Kasım 2024SPOR
23 Kasım 2024SAĞLIK
23 Kasım 2024SAĞLIK
23 Kasım 2024EĞİTİM
23 Kasım 2024TEKNOLOJİ
23 Kasım 2024EKONOMİ
23 Kasım 2024Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.